17 november, 2010

Hobbs dogwalking

Från att ha fått gå precis hur som helst i kopplet, dra hur som helst och i princip välja vägar själv så tycker jag vi gjort ganska fina framsteg. :) Jag har inte kört stenhårt med honom, vilket jag borde ha gjort. Men långa arbetsdagar kan göra en okonsekvent, hur dåligt det än är. Fy fy på mig! :(

Här har vi precis köpt ett nytt skinnkoppel och ett fin liten strypkedja runt halsen. En liten och nätt, smal, kedja är mycket bekvämt för hunden. Det känns knappt som de har något runt halsen, man kan knycka till och det nyper till lite lätt så det förstår korrigeringen direkt, och den släpper på en gång så det inte går och trycker runt halsen. Folk som drar i hundens koppel som tokar och inte riktigt vet hur man skall använda halsband på dess olika sätt skall inte ha ett stryphalsband, gör inte illa hunden! använd halsbandet som det är gjort för. Tjocka kedjor är värdelöst, ett tunn tunn tunn kedja klarar av mer än vad man tror. De ska inte gå sönder även om hela hundens vikt och mer drar till eller hoppar upp.

Här i filmen "tränar" vi lite fot sådär slarvligt. Jag försökte att inte ge något kommando, utan började filma mitt i promenaden, som ett prov. ;)

Man ser att han är avslappnad och lyssnar efter mig, precis som det ska vara. Lita på föraren. Även om han är lite okoncentrerad när jag stannar och inte riktigt hänger med så är det faktiskt mitt fel, jag var inte tillräckligt visande (koncentrerade mig på kameran och tittade inte direkt på honom, förvirrande). Och för det så tycker jag han gör det bra även om han går en aning framför mig. Man kan inte ställa allt för stora krav på en gång, bit för bit successivt öka kraven så han förstår dem. Jag tar hellre den långa vägen och bygga upp hans självförtroende, även fast det tar mycket längre tid. Men det "håller" längre och man får en tryggare och säkrare hund.



Bättre filmer kommer komma! I promise.


Idag på stan gjorde han ett 'utfall' och hoppade upp och drog i kopplet när vi gick förbi en annan hund som satt kopplad och började tokskälla och dra i kopplet mot Hobbe. Hobbe blev skrämd, alltså. Jag lugnande ner honom, sa åt honom på skarpen! För sådär får man absolut absolut inte göra. 2 saker: Utfall mot människor och andra hundar, totalt förbjudet!! Jag fortsatte gå, korrigera att han inte får dra i kopplet, men stannar 30 meter bort där han fortfarande kunde se hunden och fick honom att koncentrera sig på mig. Gick tillbaka en pyttebit, gick tillbaka. Gick i cirklar, stannade, sa åt honom att sitta, och ligga, och han skulle hela tiden hålla sig lugn. Jag flydde inte från problemet, jag gjorde något åt det. Och visade att jag har full kontroll över situationen.

Och gissa vad? Det funkar.



Inga kommentarer: