22 december, 2010

Dumma räkningar

Fick lönebeskedet idag.. FAN vad jag blev glad! Helt otroligt bra! Jag överlever, kan betala tillbaka alla skulder och kan förhoppningsvis lägga undan lite pengar. Finns ett problem, räkningen från min hyresvärd som jag anser mig inte ska behöva betala.

Kort version.
Jag använde min ugn för första gången för några veckor sedan när jag flyttat in. Efter det så fortsatte den vara varm i 3 dagar, jag förstod inte vad det kunde bero på så jag ringde min hyresvärd för råd. Hon frågade om ugnen var avstängd, självklart är det avstängd. Så hon blev orolig och sa att hon skulle skicka någon så fort som möjligt. Morgonen efter kom en kille från Maskinservice och kollade på min ugn i max 10 minuter, (ugnen var kall då eftersom jag stängt proppen) Och han hittade inte problemet heller. Trodde det var glapp i en strömbrytare och skulle återkomma.

Senare i veckan ringde han upp mig efter att ha pratat med sin chef. Det visade sig att jag har en gammal spis från Tyskland nånting nånting, och att den har ett värmeskåp. Jag hade alltså lyckats trycka in knappen så den lilla ugnen fortsatte vara varm.. Bara jag klickar på den knappen igen så ska allt vara frid och fröjd.

Någon vecka senare ringer min hyresvärd och berättar att hon tänker skicka hem en faktura till mig, på 775 kronor - Arbetskostaden för killen, för "ej felande spis".
1. Hyresvärden berättade aldrig innan de skickade någon att det skulle kosta pengar.
2. Det finns ingen manual/dokumentation eller något om spisen. Och ingen sa ett ord om det när jag flyttade in. Hur ska jag ens veta att värmeskåp existerar?
3. Killen hittade inte ens problemet på en gång, utan fick rådgöra med sin chef.

Så självklart tycker jag att jag inte ska behöva betala den och jag mailade henne om detta. Nu tycker jag min hyresvärd är jättebra, de är väldigt enkla och otroligt trevliga att prata med. Men i detta fall så tycker jag inte riktigt det känns rätt, då kan ju de skicka ut räkningar precis som de vill? Hon svarar i mail att jag ska betala den eftersom det inte var ett tekniskt-, utan ett handhavande fel. Och att det minsta de debiterar är 1 timme.

Jag har dessutom fått en slutfaktura från ett elbolag jag inte haft på månader... GAH! Det är säkert inte heller något jag bör betala. Dags att ringa, sånt där som jag älskar så mycket.

Inga kommentarer: