29 mars, 2011

☼ Katter som kissar inne

Idag ska vi prata katter! Ja, det är sant. Nu blir det allvar.



Den här lilla svarta rackaren, min pojke på 2 år vid namn Tippex (Ironi, I know) har jag haft det otroligt jobbigt med. Ärligt talat så har jag varit på väg att ge upp flera gånger och hade till och med pratat med min pappa om att han skulle få ta bort honom. Tippex kissade inne, och höll på i 2 års tid, hela hans liv. Jag trodde det var omöjligt att få bort hans beteende, men ack så fel jag hade. Och nu tycker jag att fler ska följa mina spår.

Så här enkelt är det: Har du skaffat katten är du hela kattens värld. Du bestämmer om den ska leva eller dö. Och har du skaffat den, då ska du ta hand om den också!

Katter är ett så vanligt husdjur att folk tänker inte på hur jobbiga de faktiskt är. De är rovdjur med klor, tänder, behov och energi. Får de inte utlopp för allt detta blir den understimulerad och olycklig, och en sådan katt kissar lätt - överallt.

Hur mycket är du villig att betala för ett liv? Själv så ser jag ingen gräns. Katten är på mitt ansvar, och han förtjänar att leva. Katten ska inte behöva dö för att jag inte är villig att lägga ut pengar. Kläder före ett liv? Ni som resonerar på det sättet, skaffa aldrig ett djur! Om du inte är beredd på konsekvenserna. Det är djurplågeri på högsta grad.


Har du fler än 1 katt? Eller bara 1 katt, det spelar igen roll. Skaffa fler lådor! omedelbums! Minst 2 måste man ha, hur få katter man än har. Fler än 1 katt så skaffa fler, det kan inte bli för många. Gå in på Coop forum eller vilken jäkla matbutik/butik som helst som säljer mer än bara mat och köp en stor plastlåda. Voila! Du har nu en låda för ca 50 kr med höga kanter så det inte blir lika mycket sand överallt. En spade kan du hitta på dollarstore för 30 kr. Voila! Du har nu en ren låda katten vill kissa i. Alltså: Håll lådan ren, hela tiden.
= 130 kr

Om katten kissar ofta på något ställe utanför lådan så ställ dit en låda i ett par veckor.

Katter är otroligt renliga djur, och ibland är det så att en katt vill kissa i ena och bajsa i andra. De kan tycka det är ofräscht att göra allt på samma ställe. I naturen går katten och kissar, gräver över det och går sedan en lång bit därifrån om den behöver bajsa.



Skaffa ny kattsand! Katten kan vara riktigt kräsna när de har fel sand. Det kan lukta obehagligt, vara hårt och obekvämt eller fastna för mycket i kattens tassar. Jag har kristallsand, finns att köpa på Coop för ca 120 kr för en stor påse. Det är dyr sand, men inte alls i längden! Jag behöver bara ta bort bajset och ska inte behöva byta förrän en hel månad har gått (ungefär). Det luktar ingenting, bättre sand finns inte! Det är dessutom ämnen i sanden som katten dras till och tycker är intressant. Mina katter älskar det. Ett tips är att ha två olika sorters sand i de två olika lådorna i början för att se vad katten tycker är bäst.
= 240 kr

Stimulera katten! En ensamkatt är oftast ingen glad katt, eftersom inget kan ersätta den stimulering och kroppsspråk katter har med varandra. Men har man ändå en ensam katt så se till att leka och kela mycket med den! Jag har 2 katter och jag leker och kelar med dem hela tiden. Jag ska även köpa ett stort katträd för ca 1000-1300kr åt dem eftersom de är innekatter. Köp ett par kattleksaker för 100kr, en påle att klösa på för 150kr och prasseltunnlar för 80kr på Rusta eller Ö&B. Till och med ett snöre.. En bit plast... Vad som helst egentligen kan en katt tycka är roligt att leka med.
= 1630 kr (330 kr utan katträd)



Veterinärbesök - Kastrering! Oerhört viktigt! Har du en okastrerad katt så kastrera den genast! Kisseriet kan sluta på en gång. Och om en hona, tänk på alla livsfarlga följder det kan bli av att den går runt och är fertil hela tiden. En kastering är nyckelordet, det magiska ordet för att sluta kissa utanför lådan. Den har ju då inte behovet att markera längre.
Hankatt ca 500kr och honkatt ca 1200 kr.

Veterinärbesök - undersökning! Ibland kan det vara många andra anledningar bakom att katten kissar. En veterinärundersökning kan vara oerhört viktigt. Det kan bero på urinvägsbesvär, njursvikt, diabetes, livmoderinflammation, förstoppning, diarré, analkörtelinflammation eller inälvsmask. Får katten rätt behandling brukar den bli rumsren igen och problemet är därmed löst.
Besök 250kr och ev medicinering 100-300kr

Jag menar kom igen. Som kattägare så är man väl ändå beredd att lägga ut endast 1500-3000 kronor för att katten ska få leva?





Denna snygging ska hängas på min toalettdörr. :)

Läs gärna dessa artiklar! Massa bra tips och råd till kattägare.

Artikel - Ett gott liv som innekatt

Artikel - När katten inte är rumsren

Artikel - Katter som bajsar eller kissar utanför lådan

Inga kommentarer: